5 online marketing dingen die je kunt doen als het wat minder druk is (bijvoorbeeld als je in een intelligente lockdown zit)

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar op dit moment is het in mijn bedrijf een stuk rustiger. Geluk bij een ongeluk, want dat betekent ook dat het de ideale tijd is om je bezig te houden met online marketing activiteiten die er normaal wel eens bij in schieten. In deze video laat ik je daarom 5 dingen zien die je kunt doen om je online zichtbaarheid weer een boost te geven – en dat alles op een relaxte manier natuurlijk. 


1. Geef je website een make-over (01:11)

Heb je je website al een tijdje? Misschien is er sinds dat je je website online hebt gezet heel wat veranderd. Geeft die website nog wel weer wie jij bent en wat jij aanbiedt? Zo nee, bekijk dan eens of de structuur van je website logisch is. Misschien zijn er pagina’s die je kunt verwijderen omdat je die diensten niet meer aanbiedt, of kun je nieuwe foto’s van jezelf toevoegen omdat je er inmiddels heel anders uitziet. Daarnaast vind ik het leuk om eens in de zoveel tijd de kleuren en de lettertypen op mijn website aan te passen. Kleine moeite, groots effect. Dat kan je al het gevoel geven alsof je een compleet nieuwe website hebt.

Download hier de stijlgids en bekijk de video waarin ik stap voor stap laat zien hoe ik Pinterest en de stijlgids gebruik om mijn website een nieuw likje verf te geven.

2. Optimaliseer je website voor zoekmachines (02:46)

SEO – zoekmachineoptimalisatie is essentieel voor relaxte online marketing, want het helpt jou om op de automatische piloot potentiele klanten naar je website te halen. Ga daarom je website eens langs op een aantal SEO-punten. Ik check bijvoorbeeld of mijn titels logisch zijn (zijn dit termen waar mensen op zoeken?), waar ik relevante interne links toevoegen, en of ik relevante tags aan mijn afbeeldingen kan toevoegen.

Meer informatie vind je in mijn artikelen over de basisbeginselen van SEO, SEO tips specifiek voor WordPress websites en SEO tips specifiek voor Squarespace websites.

3. Train jezelf om video’s van jezelf op te nemen (03:46)

Ik ben ervan overtuigd dat video een hele goede manier is om ervoor te zorgen dat je (1) je bereik vergroot en (2) dat jouw ideale klant jou beter leert kennen. Mensen doen zaken met mensen, zeker ook online. Jouw ideale klant wil weten wie je bent en waarom jij de persoon bent die ze kan helpen met hun probleem of uitdaging. Video is een mooie manier om dat te laten zien.

Mocht je nou denken: ja, dat weet ik, maar ik ga echt mijn hoofd niet online zetten waar iedereen me kan zien. Dat snap ik, dat had eerst ik ook. Maar, inmiddels weet ik waarom ik het doe. Daarom besloot ik om eerst een beetje “onder de radar” video’s op te nemen. Ik deel mijn video’s niet op social media, omdat ik mezelf eerst wil trainen in het maken en online zetten van video’s. Als dat voor mij redelijk normaal voelt, dan zet ik ze misschien wel een keer op social media. Voor nu houd ik het bij mijn eigen website en worden ze dus alleen bekeken door mensen die op mijn mailinglijst staan en/of mijn website bezoeken via Google. Je hoeft je videos dus echt niet meteen met iedereen te delen en ze hoeven ook niet perfect te zijn. Het gaat erom dat je leert om ze te maken en dat je jezelf traint om jezelf online te laten zien. En dit is wat mij betreft de ideale tijd hiervoor.

4. Maak een slimme weggever (05:21)

Met een slimme weggever zorg je ervoor dat je je mailinglijst op de automatische piloot kunt laten groeien met (potentiële) klanten. Dat doe je door een weggever te maken die voor jouw potentiële klanten waardevol is én die smaakt naar meer.

Mocht je denken: leuk idee, maar ik kan wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan eens mijn online cursus Weggever in één Week. De cursus duurt 5 dagen en ik laat je door middel van video’s stap voor stap zien hoe je een effectieve weggever maakt, zonder dat het heel veel tijd hoeft te kosten.

5. Maak een digitaal product (06:29)

Nu we in een 1,5 meter samenleving zitten, is het ook de ideale tijd om te brainstormen over producten waarvoor je geen contact met elkaar hoeft te hebben. Daarvoor zijn digitale producten ideaal. Denk bijvoorbeeld eens aan een online cursus of een e-book. Waar heeft jouw ideale klant behoefte aan en waarmee zou jij hem of haar bij kunnen helpen? Denk daarbij vooral niet te moeilijk. Het gaat erom dat je lol hebt in het proces, in het maken van dat product. En dan zou het best kunnen zijn dat dat eerste product niet meteen het succes is waarop je had gehoopt. Maar, dat maakt niet uit. Ten eerste heb je geleerd om een digitaal product te maken – dat neemt niemand jou meer af – en ten tweede neem je die lessen gewoon weer mee voor een andere keer als je weer een digitaal product maakt. 

Zo, dat was hem weer. Ik hoop dat je geïnspireerd bent om in deze beetje gekke tijd wat leuke, nieuwe dingen te doen en je online marketing een boost te geven. Ik wens je heel veel succes en vooral plezier en tot de volgende keer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *