Waarom ik me niet aan mijn eigen contentplanning heb gehouden (+ gratis contentkalender)

Hoe gaat dat gezegde ook alweer: de kraan lekt bij de loodgieter thuis ook wel eens? Goed, mijn punt is: zo heeft de online marketeer zijn of haar eigen online marketing ook niet altijd op orde.

Ja, ik heb het over mezelf. Als online marketeer help ik dienstverlenende ondernemers met hun online marketing. En ik ben er niet echt trots op, maar het online marketen van mezelf en dus mijn eigen bedrijf schiet er wel eens bij in.

Continue Reading “Waarom ik me niet aan mijn eigen contentplanning heb gehouden (+ gratis contentkalender)”

In 7 stappen je eigen website lanceren met Squarespace

Het maken van je eigen website is tegenwoordig echt niet meer zo ingewikkeld. Serieus. Je hóeft geen back-end developer en webdesigner in te huren om een goede blog in elkaar te zetten. Er zijn tegenwoordig heel veel programma’s waarmee je eenvoudig je eigen website kunt maken.

Het probleem is meer dat er zoveel mogelijkheden zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Dus, laten we weer even teruggaan naar de basis. Voor het bouwen van een website doorloop je namelijk zeven simpele stappen:

Continue Reading “In 7 stappen je eigen website lanceren met Squarespace”

14 – niet zo standaard – manieren om je nieuwe blogpost te promoten

Stel, jij bent druk geweest met een belachelijk goede blogpost. Je hebt al je ziel en zaligheid gestopt in een artikel dat super handig, nuttig en waardevol is voor je doelgroep.

Je voegt het artikel toe aan je CMS systeem, voegt de nodige afbeeldingen toe, checkt het voor de allerlaatste keer en je klikt op publiceer.

Continue Reading “14 – niet zo standaard – manieren om je nieuwe blogpost te promoten”

E-mailmarketing software: Mailchimp vs ConvertKit vs MailerLite

Voor het geval het nog niet helemaal duidelijk was: e-mailmarketing is één van de belangrijkste onderdelen van online marketing. En gelukkig bestaat er software om het verzamelen van abonnees en het versturen van e-mails naar je mailinglijst wat gemakkelijker te maken.

Maar, welk software pakket kies je?

Continue Reading “E-mailmarketing software: Mailchimp vs ConvertKit vs MailerLite”

In 7 stappen je WordPress website optimaliseren voor zoekmachines

Dit artikel is nummer drie in de reeks “SEO voor beginners”. Speciaal voor ondernemers en bloggers die geen SEO-specialist in willen huren, maar wel benieuwd zijn wat ze zelf aan zoekmachine optimalisatie kunnen doen zonder daar uren mee bezig te zijn. Ik ga je stap voor stap uitleggen wat je moet doen om je WordPress website te optimaliseren om beter gevonden te worden in zoekmachines als Google.

Ik ga er van uit dat je al een beetje bekend bent met de basisbeginselen van SEO. Zo niet, lees dan eerst dit artikel: SEO 101 – de basisbeginselen.

Continue Reading “In 7 stappen je WordPress website optimaliseren voor zoekmachines”

Hoe je je Squarespace website SEO-vriendelijk maakt

In mijn vorige artikel kun je lezen waarom ik Squarespace koos als CMS systeem, hostingpartij en template ineen. Zoals je daar ook kunt lezen ben ik erg blij met Squarespace omdat het erg gebruiksvriendelijk is en je er gewoon mooie sites mee kan maken.

Toen ik me vervolgens vol goede moed stortte op SEO, het optimaliseren van mijn website in zoekmachines, werd ik een beetje zenuwachtig.

Ik was namelijk van WordPress gewend dat je veel dingen die belangrijk zijn om beter gevonden te worden in Google zelf kunt aanpassen en optimaliseren: je titels, je meta description, de alt tags van je afbeeldingen, etc. (Jups, ik weet het – buzzwoordenbingo. Ik leg zo uit wat deze termen betekenen.)

Daarnaast bestaat er een mooie Yoast plugin die je na het schrijven van elk artikel eraan herinnert of je de tekst wel vaak genoeg hebt besprenkeld met de belangrijke keywords waarop jij gevonden wilt worden. (En hij doet nog wel meer, kijk maar even).

Als je een Squarespace website hebt ligt dat dus iets anders. Squarespace doet veel dingen automatisch voor jou, zo ook met SEO. Dat is soms heel handig (hoeven we daar niet over na te denken), maar heeft soms ook z’n nadelen. Het wordt namelijk wat ingewikkelder als je dat wat Squarespace automatisch voor je heeft ingesteld handmatig moet gaan passen.

NB: dit artikel is handig als je met een Squarespace website werkt, maar ook voor bijvoorbeeld WordPress gebruikers. De SEO uitgangspunten blijven uiteraard hetzelfde, alleen het optimaliseren werkt in Squarespace anders dan in WordPress.

Continue Reading “Hoe je je Squarespace website SEO-vriendelijk maakt”

SEO 101 – De basisbeginselen

Dit artikel is een soort van basiscursus SEO (search engine optimization – oftewel zoekmachine optimalisatie). Ik leg je uit wat SEO is en laat je stap voor stap zien wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw website beter vindbaar is in zoekmachines als Google.

Ben je specifiek op zoek hoe je je Squarespace website kunt optimaliseren voor zoekmachines? Lees dan dit artikel: Met een Squarespace website kun je ook vrienden maken met Google.

En voor de WordPress gebruikers: volgende week publiceer ik een artikel waarin ik stap voor stap laat zien hoe je je WordPress website optimaliseert voor zoekmachines als Google.

Continue Reading “SEO 101 – De basisbeginselen”

Hoe je als non-designer je eigen stijlgids maakt (+ gratis template!)

Waarom je niet zonder een stijlgids kunt

Een stijlgids is een document waarin je heel concreet de stijl van jouw merk beschrijft: wat is je logo, welke kleuren en welke typografie ga je gebruiken in je communicatie. Het is belangrijk en heel handig om een stijlgids te hebben, omdat het je helpt consistent te blijven in je uitingen: je website, e-mails, ebooks, social media afbeeldingen, etc. Dit zorgt ervoor dat mensen je merk steeds makkelijker gaan herkennen.

Beslissingen maken over jouw specifieke huisstijl is één van de eerste dingen die je doet als je een online onderneming opstart. Welk logo kies ik? Welke kleuren ga ik gebruiken? Welke lettertypen passen daar goed bij? Deze zaken leg je vast in je eigen huisstijl. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Ik vond een stijlgids altijd klinken als iets wat alleen door professionele designers opgezet werd voor grote bedrijven. Maar ook voor kleinere ondernemers is het belangrijk en gelukkig vrij gemakkelijk op te zetten. Als je hiervoor liever een ontwerper inschakelt dan is dat natuurlijk prima, maar je kunt dit ook heel gemakkelijk zelf.

Ik ga je hiermee helpen en aan aan het eind heb ik een cadeautje voor je om het nog wat gemakkelijker te maken!

1: Definieer je niche

Ten eerste – en skip deze stap zeker niet voordat je dit voor jezelf kristalhelder hebt – moet je vastgesteld hebben wat je doelgroep is en hoe je deze doelgroep gaat helpen. Met andere woorden: wat is je aanbod en wie gaat het kopen? Op basis daarvan beslis je welke stijl bij jouw doelgroep en bij jou past.

2: Vind je eigen stijl

Vervolgens is het belangrijk om aan de hand van je gekozen niche, te bepalen wat de stijl van je merk wordt. Als je een online onderneming start, is je bedrijf vaak direct gelinkt aan jou, jij bent het gezicht van je bedrijf en mensen zullen jou gaan zien als het bedrijf. Ik vind het belangrijk om een stijl voor mijn bedrijf te vinden die ook bij mij persoonlijk past. Daarnaast moet het natuurlijk aansprekend zijn voor je doelgroep.

Ikzelf ben bijvoorbeeld niet zo van de zoete pastelkleuren (mijn eigen voorkeur), en daarnaast wil ik stoere, onafhankelijke jonge bloggers en ondernemers aanspreken. Vandaar dat ik heb gekozen voor een combinatie van heldere, stoere kleuren: zwart, rood, oranje en geel.

Om je eigen stijl te vinden kun je een inspiratiebord maken. Bijvoorbeeld een mood board waarop je alle afbeeldingen uit tijdschriften knipt die je mooi vindt. Let dan op kleurgebruik, fotografie- en typografiestijlen. Vervolgens selecteer je steeds verder door tot je een rode lijn met kleuren en stijlen die jou aanspreken. Je kunt natuurlijk ook zelf je verf en/of kleurpotloden weer uit de kast halen en beginnen met schetsen!

Daarnaast is Pinterest uiteraard één grote schatkist van inspiratie. Bekijk bijvoorbeeld mijn Pinterest bord Kleuren inspiratie eens, of zoek zelf op ‘kleuren pallet’.

Continue Reading “Hoe je als non-designer je eigen stijlgids maakt (+ gratis template!)”

Basiscursus Google Analytics – in 6 stappen een nuttig overzicht

Google Analytics is een handige tool die je veel verschillende statistieken laat zien. Heel veel. Dat kan in het begin behoorlijk overweldigend zijn, want waar moet je naar kijken? Mocht je überhaupt al de tijd nemen om er af en toe een blik op te werpen?

Google Analytics hoeft gelukkig niet zo ingewikkeld te zijn. Míts je je aandacht richt op de belangrijke zaken. Je wilt dus voorkomen dat je teveel van je kostbare tijd besteedt aan het in de gaten houden van álles: social media likes, e-mail subscribers, website bezoekers, bounce rates, etc.

Ik ga je hieronder in 6 stappen laten zien hoe je op een eenvoudige manier je Google Analytics account zo inricht dat jij je focust op de statistieken die er toe doen.

PS: in dit artikel ga ik uit van de Nederlandse versie van Google Analytics, en zal ik dus ook de Nederlandse termen benoemen; zoals weergaven, doelen, inhoudsgroepen. De Engelse versie van Google Analytics is naar mijn weten op dezelfde manier gestructureerd, dus je kunt gewoon de stappen volgen in de tekst en af en toe de letterlijke vertaling erbij zoeken als je niet kunt vinden wat ik benoem.

1: Koppel Google Analytics aan je website

Om ervoor te zorgen dat Google Analytics de activiteiten van je website bezoekers kan tracken, moet de GA tracking code toegevoegd worden aan elke websitepagina binnen je domein. Ikzelf heb mijn website gebouwd met Squarespace, en zij maken het toevoegen van je Google Analytics code ontzettend gemakkelijk.

Hoe je je Google Analytics code vindt

Als je je Google Analytics account hebt aangemaakt (dat kan hier), ga je naar de settings (klik linksonder op ‘Beheerder’ in de Nederlandse versie). Vervolgens klik je onder ‘Property’ op ‘Tracking Info’ en ‘Tracking code’. Hier vind je je tracking ID en je trackingcode. In de meeste gevallen heb je voor het linken van je website aan Google Analytics alleen je tracking ID nodig, de meeste CMS systemen en plugins en plaatsen dan vanzelf de code op de pagina’s van je website.

Continue Reading “Basiscursus Google Analytics – in 6 stappen een nuttig overzicht”