Hoe ik op de (bijna) automatische piloot testimonials verzamel

Goede testimonials zijn hartstikke handig als je een product of dienst wilt verkopen. Veel mensen nemen de ervaringen van andere mensen mee op het moment dat ze een aankoopbeslissing nemen. Maar het verzamelen van die testimonials: dat schiet er nog wel eens bij in. Daarom laat ik je in deze video zien hoe ik op de bijna automatische piloot testimonials verzamel. 


Ik verzamel op een vrij simpele manier testimonials voor mijn e-books met behulp van Paytium en MailerLite. Met Paytium verkoop ik mijn e-books en verzamel ik tegelijkertijd de e-mailadressen van mijn klanten. Ik ga er in deze video dus even van uit dat je al een soortgelijk verkoopsysteem hebt waarmee je ook e-mailadressen verzamelt (zo niet, check dan deze video). Vervolgens voeg ik die mailadressen toe aan mijn mailprogramma MailerLite, waarmee ik de e-mails verstuur waarin ik vraag om een testimonial. Stap voor stap ziet dat proces er als volgt uit:

Stap # 1: schrijf de e-mail waarin je om de testimonial vraagt uit

Als eerste stap gaan we de e-mail waarin we vragen om een testimonial uitschrijven. Ik doe dat meestal eerst in Google Docs, dat vind ik fijner voor het overzicht. Geef in ieder geval aan (1) waar de recensie komt te staan, (2) welke andere voorbeelden van andere recensies er zijn (als je die al hebt), (3) hoe lang de recensie ongeveer mag zijn (bijvoorbeeld één à twee zinnen) en (4) en hoe ze je die recensie kunnen geven. (Dat moet ik in deze mail overigens nog aanpassen: ik kreeg vrij vaak een reactie terug in de trant van: “Ja hoor, hoe kan ik mijn recensie plaatsen?” terwijl ze die recensie gewoon in een mail aan mij terug hadden kunnen sturen.)

Stap #2: maak een automation aan in je mailprogramma

Omdat mijn verkoopprogramma (Paytium) en mijn mailprogramma (MailerLite) nog niet gekoppeld zijn, is mijn ‘testimonial-verzamel-proces’ nog niet helemaal geautomatiseerd. Daarom moet ik nu nog handmatig in mijn mailprogramma aangeven welk e-mailadres klant is geworden. Dat betekent dat op het moment dat iemand een examengids heeft gekocht en Paytium voor mij dat e-mailadres heeft geregistreerd, ik het e-mailadres zelf toevoeg aan een groep in MailerLite. Op basis van die groep wil ik dat er automatisch een e-mail verstuurd waarin ik vraag om een testimonial.

Dat doe je als volgt. Ik neem in dit geval even het voorbeeld van mijn examengidsen. Je maakt eerst een groep aan, met als naam bijvoorbeeld ‘e-book gekocht’. Vervolgens maak je een automation aan. Ga naar automations en klik op ‘create new workflow’. Als trigger kies je ‘when subscriber joins a group’. Voor de zekerheid voeg ik altijd een delay in, bijvoorbeeld 14 dagen. Ik wil namelijk niet dat mijn klant meteen na aankoop zo’n e-mail krijgt met de testimonial vraag. Vervolgens voeg je de e-mail toe die je hiervoor al hebt geschreven et voilà: je workflow is klaar.

Stap #3: zodra iemand iets heeft gekocht: voeg het e-mailadres van je klant toe aan de groep

De derde stap, die je dus niet moet vergeten, is dat je op het moment dat iemand een e-book heeft gekocht, zijn of haar e-mailadres toevoegt aan de desbetreffende groep in MailerLite. Op dat moment gaat de automation automatisch van start.

Stap #4: zodra je een review terugkrijgt: knip en plak de tekst op je website

Reageert iemand met een leuke testimonial? Gefeliciteerd! Dan voeg je deze toe op je website.

Dat is het, supersimpel. Ik krijg best vaak goede testimonials terug op deze manier (zo’n 1 op de 4) en ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad. Waar ik wel aan zit te denken is om op termijn de foto’s weg te halen. Aan de ene kant maakt dit het persoonlijker, maar aan de andere kant is het meer werk en bovendien wil niet altijd iedereen met foto op een website staan. Maar voor nu ben ik er heel blij mee. 

Dit proces is natuurlijk nog niet helemaal automatisch, omdat je de e-mailadressen zelf nog toe moet voegen aan de groep én je moet de testimonials zelf op je website moet zetten. Binnenkort wil ik dan ook gaan kijken of ik Paytium kan linken aan Mailerlite, zodat het e-mailadres automatisch aan de groep wordt toegevoegd op het moment dat iemand een product heeft gekocht, en daarnaast ga ik misschien een plugin gebruiken waarmee klanten zelf door middel van een formulier op mijn website een review kunnen plaatsen. Dat zou natuurlijk helemaal gaaf zijn. Maar voor nu vind ik dit een fijne methode.

Tot slot: voel je niet bezwaard om om testimonials te vragen. Als jij een product of dienst hebt waar je hartstikke trots op bent en waarvan je wéét dat het je klanten heeft geholpen, dan is het echt niet zo raar om je klant te vragen of ze er misschien een klein stukje tekst over willen schrijven voor op je website. Sterker nog; vaak vinden ze dat hartstikke leuk.

Veel succes en plezier en tot de volgende keer maar weer!

Handige links:

One comment

  1. Hoi Annerieke,

    Ik ben dit artikel in het afgelopen jaar al een paar keer tegengekomen en ben benieuwd of jij al een manier hebt gevonden om het helemaal te automatiseren?
    gr, Saskia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *